Joku kysyi kuunteleeko Japanin nuoriso vain j-poppista vai tunnetaanko esimerkiksi MTVn ahkeraan rotaatioon päässeet yhdysvaltalaisbändien kansainväliset listahitit Tokiossakin.

Mr. Heartbreaker's JP Top 40 laskee yhteen sinkkujen myyntiluvut, radio- ja televisiosoittokerrat ja mobiililataukset eli soittoäänet. Kuluvalla listaviikolla ensimmäistä sijaa pitää ayakan balladi Mikazuki. Vuoden alussa breikannut nuori naisartisti kirjoittaa nimensä tarkoituksellisesti pienellä alkukirjaimella. 1987 syntynyt osakalainen on muita popdiivoja viitisen vuotta nuorempi. Listan kärkeä pitävä biisi soi jo viime vuonna NHKn tuottaman tv-sarjan tunnarissa, mutta se julkaistiin sinkkuna vasta nyt. Ensimmäinen albumi nimittäin tuli ulos tämän kuun alussa.

28119983_9500fed513_m.jpgKumi Kodalla on sinkku sekä sijalla 2. (Yume no uta/Dream song) että 15. (Futari de.../By the Two...). Kumia on helppo verrata Jessica Simsponiin: R&B/pop-prinsessat jäivät nuorina koelaulutilaisuuksien perusteella valitsematta, kun Simpson haki esiintyjäksi Mickey Mouse Clubiin ja Koda Morning Musumeen. Molemmilla on vanavedessään tähteyteen seurannut pikkusisko. Tosin Kodan tyylitaju ("exotic singer") ja julkisuustemput tuovat paremminkin mieleen ne rohkeammat jenkki-pop-prinsessat, Christina Aguileran ja Britney Spearsin juuri ennen vauvalomalle lähtöä.

Sinkkulistalla kolmantena on Kumin pahin haastaja, Ai Otsuka. Saman levytallin solistit ovat alkaneet heitellä lokaa toistensa niskaan Japanin musiikkiteollisuuden arvokkaimman palkinnonjaon alla. Ja sattumoisin saman levy-yhtiön palkkalistalla on myös aiemmin kaksi kertaa Nihon Record Taishon Grand Prix -pystin kotiin vienyt Ayumi Hamasaki, jolla ei tällä hetkellä ole hittiä listoilla. Titteli on jaossa uuenvuodenaattona järjestettävässä gaalassa. Kodan odotettiin perivän j-popin ykkösprinsessan titteli Hamasakilta ennemmin tai myöhemmin, mutta Otsuka ilmaantui tyhjästä ja sotki pakan. Seuraavana vuonna mukaan perimysriitaan liittyy varmasti myös debytantti-ayaka.

'Koda goes around saying that Otsuka has no talent. And Otsuka says that Koda is 'vulgar' and 'acts like a cheap, nightclub hostess.' - TV network insider, on the rivalry between Kumi Koda and Ai Otsuka to be J-pop's heir apparent to the throne currently held by Ayumi Hamasaki. (Shukan Shincho/Mainichi Daily News)

 

Korkein länsimaalaisten artistien hallussa oleva sija (17.) on Scissor Sistersillä. Discohenkinen I don't feel like dancing on menestynyt maailmalla ja käynyt Suomen singlelistan kakkosena. Arvelisin, että sekä bändin musiikki- että pukeutumistyyli uppoavat hyvin japanilaisyleisöön. Glamrock nousi Lännessä kuolleista goottibändien mukana, mutta Japanissa se eli iloisesti visual kei -tyylinä koko 90-luvun ajan. Nyt neo-glamin kärjessä ovat yhdysvaltalaisten saksisisarusten lisäksi ainakin ruotsalainen The Ark ja brittiläinen The Darkness. Oma suosikkini on Goldfrapp, jonka Hairy Trees jää päähän looppaamaan.

 

Glamista puheen ollen, suomalaisbändeistä Negativella tuntuu olevan paras noste Japanissa. Suomen musiikin tiedotuskeskuksen sivuilla olevassa puffiartikkelissa kerrotaan kotimaisten metallibändiemme vientinäkymiä otsikolla Big in Japan. Androgyynin solistin johtamat poikarokkarit ovat levyttäneet ainoan livetaltiointinsa Tokiossa. Kahden kiertueen jälkeen faneja löytyy sen verran, että Negativella on viralliset japaninkielisetkin sivut. Jos kepein perustein taas vetäisi yhtäläisyysmerkkejä niin Jonne muistuttaa hitusen Scissor Sistersin nokkamies-Jakea: kummankin bändin keikalla kirkuva naisyleisö saa yleensä mitä tilaa eli meikattuja blondeja ilman paitaa.

Kuvat: siren_scissorsisters07 by the modern age ja Negative - Jonne Aaron by rosenthrall.