Tämän kuvan tavaratalossa napannut timtak pitää Flickrissä Japanology-ryhmää. Ideana on, että kuviin liitetään kuvateksti, joka kertoo jostakin japanilaisille tavallisesta ilmiöstä ulkkareille ymmärrettävällä tavalla. Eygmä on kaksikielinen. Jos joku haluaa käyttää vain japania tai ei osaa englantia, muut auttavat kääntämään tekstin.
Timtak opettaa englantia ja psykologiaa Japanissa. Jälkimmäinen ammatti
heijastuu myös hänen kuviinsa japanilaisen psyykeen ja kulttuurisen
sielunmaiseman tutkailuna. Hän pohtii kerrospukeutumismuotia, jossa
nuoret naiset yhdistävät pitsin kulutettuihin farkkuihin -
tasapainoilua superfeminiinin ja poikamaisen lookin välillä.
Lyhythiuksista ja kapealantioista japanilaistyttöä saattaisi farkuissa
ja löysässä paidassa luulla pojaksi, joten ehkä selvän
sukupuolittuneella muodilla on väärinkäsityksiä ehkäisevä funktio?
Japanilainen muoti naisellistuu timtakin mielestä siinä missä
Länsimainen muuttuu maskuliinisemmaksi. Muillekin miehille kuin
goottiglamrokkareille on Tokion kaupoissa tarjolla meikkejä ja
pastellivärejä vaatteisiin, mutta samalla naisten muoti muuttuu
vieläkin romanttisemmaksi.
En olisi tuosta havainnosta ihan
varma. Tällä hetkellä retroromanttinen muotiaalto pyyhkii Eurooppaakin.
Espanjalaistyyliset rimssuhelmat, pitsimäiset ohuet neuleet ja saappaat
löytyvät täälläkin valikoimista. Myös pukukorut ja muut asusteet
tekivät pari vuotta sitten maihinnousun Suomen vaatekauppoihin. Jos
jotakin täällä ei niin paljon näy kuin Tokiossa niin eräänlaista
roikkuvaa pitkää naisten paitaa, joka menee vähän minimekostakin
samalla. Jos löydän kuvan siitä mitä yritän tarkoittaa, lisään sen
tähän merkintään.
Metroseksuaaleille nuorille miehille ei
kosmetiikka ja pinkit kauluspaidat ole vieraita Suomessakaan. Ehkä
timtak on ollut Japanissa liian kauan eikä enää havainnoin muutosta
Lännessä?
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.