Gion
Matsurin festivaalikulkueessa työnnettävien ja vedettävien jättimäisten
paraativaunujen sisälle sai turistikin juhlan aattona kiivetä.
Tribuuttina kävijältä pyydettiin pientä summaa rahaa, jolla sai oheisen
kuvan talismaanin. Kyseinen bambukoriste imee itseensä ulko-oven päälle
sijoitettuna vuoden ajan pahoja henkiä. Tämän jälkeen se tulee
palauttaa takaisin pyhäkköön tuhoamista varten. Leikittelin
ajatuksella, että lähettäisin lyhteen takaisin postissa, mutta en tiedä
millä osoitteella se pitäisi varustaa. Vaatisi yhden
japaninkielientaitoisen tuttavan ja himpun salapoliisityötä.
Pidin ehkä eniten Naginata Bokosta, mutta Kikusui-lavan kohdalla oli
sopivan lyhyt jono. Siinä sitä sitten vartin verran jonoteltiin,
japanilaiset lapsiperheet ja minä. Muita länsimaisia turisteja oli
liikkeellä, mutta heille ei ollut ehkä auennut mitä kiipeämisluvan
saantiin tarvittiin tai ruoka- ja kaljakojut kiinnostivat enemmän.
Festivaaliruoka ei muuten ollut varsinaisesti halpaa, mutta
kaikenlaisia paikallisia erikoisuuksia olisi ollut tavallista enemmän
tarjolla.
Boko-lavojen
yläosassa olevassa kopissa mahtuu kulkueen aikaan istumaan pieni
orkesteri. Näkymä oli hieno: kadut kuhisivat yukatapukuisia ihmisiä ja
heitä saattoi hetken tarkkailla lintuperspektiivistä, joutumatta itse
tungeksimaan massojen läpi. Kuvat eivät tahtoneet hämärässä onnistua.
Kopissa oli liikuttava koko ajan eteenpäin jonon jatkona; toiset
rappuset veivät ylös ja samaan aikaan joku jo kiipesi alas.
Kikusui boko -lavaa "ajavan" pyhää lasta esittävän nuken nimi on
Kiku-jido (kiku=krysanteemi jido=lapsi). Shintolaisessa
festivaaliperinteessä on mukana viittauksia buddhalaisiin taruihin.
Kiinalaisen legendan mukaan keisarin lähetti kohtasi metsässä lapsen,
joka väitti olevansa seitsemänsataa vuotta vanha. Sankari säilytti
nuoruutensa ikuisesti juomalla kastetta krysanteemin lehdiltä. Tämän
tempun toistamiseksi tulee kirjoittaa Kannonia ylistävistä sutran
riveistä neljä kahdeksasta yksittäiselle krysanteemin lehdelle. Kaste,
joka lehdelle sen jälkeen muodostuu, pidentää maallista vaellustasi
jopa tuhat vuotta ja sen voi toistaa tarvittaessa.
Juhlalavan teema eli krysanteemi näkyy myös vaunun katolla tolpan
nokassa killuvassa suuressa koristeessa. Gion Matsurin aikana Kikusui
boko on parkissa Shijo- ja Muromachi-katujen risteyksessä, jossa
aiemmin on sijainnut krysanteemilegendalle omistettu kaivo.
Alkuperäinen vaunu tuhoutui sisällissodassa 1800-luvulla. Nykyinen
brokadein koristettu puinen lava on toisen maailmansodan jälkeen
valmistettu tarkka kopio.
Kikusui Bokosta kertovia sivuja ei ole tullut vastaan.
Toisentyyppisellä Gion Matsurin juhlavaunulla eli Ashikari Yamalla on
loistavat englanninkieliset sivut, joilla voi tutustua vaunun
koristeiden merkitykseen sekä festivaalin aikatauluihin: www.ashikariyama.org/e/tope.html
Turistilehdykän juttu kertoo Gion Matsuriin kuuluvista heinäkuun tapahtumista: http://www.city.kyoto.jp/sankan/kankoshinko/ta_news/eng/no_35.pdf
maanantai, 12. helmikuu 2007
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.